Open Universiteit
   About DSpace Software Open Universiteit border=

DSpace at Open Universiteit >
a. Learning Networks & Learning Design >
1. LN: Publications and Preprints >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/1559

Title: Netwerken voor lerende professionals
Authors: Sloep, Peter
Keywords: leernetwerk
learning network
competence development
ad hoc transient community
Issue Date: 18-Nov-2008
Abstract: Ons onderwijs is van oudsher heel sterk gericht op kinderen en jong-volwassen, mensen die een initieel, vaak verplichte traject van onderwijs en scholing doormaken. Langzamerhand is duidelijk aan het worden, mede door de opgang die de kennismaatschappij doet, dat we daarmee niet kunnen volstaan. Werkende professionals, hebben ook leerbehoeften waarin moet worden voorzien, en datzelfde geldt voor allerlei mensen die zich persoonlijk willen ontwikkelen, buiten de context van vak en beroep. We kunnen in die behoefte alleen voorzien door radicaal afscheid te nemen van de instituties, gebruiken en gewoonten die we voor het initiële traject gebruiken; en door een doorlopende leerlijn te trekken van leren als kind, via leren als jong-volwassene naar leren voor beroep, hobby, tijdverdrijf. Dit concept van een leven lang leren, zo betoogt deze oratie, kan het beste gestalte krijgen in een nieuwe organisatievorm, dat van een leernetwerk. Het steunt in belangrijke mate op de verworvenheden van een andere, recente ontwikkeling in onze cultuur, die van de netwerkmaatschappij. Uitgewerkt wordt hoe leernetwerken gestructureerd zijn, wat de rol van competenties erin is en wat voor instrumentatie nodig is.
Description: Sloep, P. B. (2008). Netwerken voor lerende professionals; hoe leren in netwerken kan bijdragen aan een leven lang leren. Unpublished inaugural address. November, 14, 2008, Heerlen, Nederland: Open Universiteit Nederland.
URI: http://hdl.handle.net/1820/1559
ISBN: 978-90-79447-11-4
Appears in Collections:1. LN: Publications and Preprints

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Oratie_Sloep_141108.pdf2.38 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2003 - 2010 Open Universiteit - Feedback