Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/2431
Title: ‘Mobile Augmented Reality’ voor het Onderwijs
Authors: Ternier, Stefaan
Specht, Marcus
De Vries, Fred
De Jong, Tim
Börner, Dirk
Keywords: mobiel leren
mobile learning
augmented reality
POI
layar
Issue Date: 29-Apr-2010
Abstract: In dit rapport wordt in hoofdstuk 1 een inleiding gegeven op het concept mobiel leren en augmented reality. Vervolgens wordt in hoofdstuk 2 de onderzoeksvraag gedefinieerd en wordt het rapport verder afgebakend. In hoofdstuk 3 worden een aantal interactiepatronen uitgelicht die gebruik maken van AR technieken. Deze patronen worden toegelicht met voorbeelden en illustreren hoe gebruikers via AR op een andere manier kunnen omgaan met hun omgeving. Vervolgens worden in hoofdstuk 4 de onderwijskundige mogelijkheden van AR geanalyseerd middels het beschrijven onderwijskundige patronen. Ook hier worden deze patronen geïllustreerd met voorbeelden voor diverse smartphones. In hoofdstuk 5 worden technologieën waarmee AR gerealiseerd kan worden in het hoger onderwijs besproken. Het doel van hoofdstuk 5 is om aan de ene kant een overzicht te geven van applicaties die gedownload en –kant en klaar- gebruikt kunnen worden. Aan de andere kant zijn er ook een aantal technologieën waar technisch onderlegde gebruikers op kunnen verder bouwen. Hoofdstuk 6 beschrijft de Locatory showcase en illustreert hoe met behulp van die technologieën een GPS spel gemaakt werd dat gebruikt maakt van AR technieken.
Description: Ternier, S., Specht, M., De Vries, F., De Jong, T., & Börner, D. (2010). ‘Mobile Augmented Reality’ voor het Onderwijs. Surfnet & Kennisnet, Innovatieprogramma.
URI: http://hdl.handle.net/1820/2431
Appears in Collections:4. LMedia: Deliverables, Reports, Work Documents

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TS_rapport_Mobiel_AR_maart_2010-1.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons