Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/3314
Title: Invloed van Persoonlijkheidskenmerken, Werkeisen en Hulpbronnen op Werkstressbeleving bij Leerkrachten
Other Titles: The Effect of Personality Traits, Job Demands and Job Resources on Perceived Occupational Stress of Teachers
Authors: Frinking, B.A.H.
Keywords: JD-R model
persoonlijkheidskenmerken
werkstress
leerkrachten
Issue Date: 29-Mar-2011
Publisher: Open Universiteit Nederland
Abstract: Arbeidsuitval en arbeidsongeschiktheid als gevolg van werkstress nemen steeds grotere vormen aan, die leiden tot hoge kosten voor het individu, de organisaties en de maatschappij. Goed inzicht krijgen in de relatie tussen werkkenmerken en werkstress is van belang om zodoende risico’s door beleid of praktische maatregelen te verminderen. In dit onderzoek is de bruikbaarheid getoetst van het Job Demands-Resources model (JD-R model) van Demerouti, Nachmeier, Bakker en Schaufeli (2001), uitgebreid met persoonlijkheidskenmerken. Het doel is om na te gaan tussen welke werkkenmerken en welke persoonlijkheidskenmerken er samenhang is met welke werkstressbelevingen van leerkrachten.
URI: http://hdl.handle.net/1820/3314
Appears in Collections:MSc Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AO_Frinking_2009.pdf22.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.