Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/3909
Title: Gestroomlijnd schrijven: het effect van een elektronische outline-tool op de schrijfvaardigheid
Authors: De Smet, Milou
Brand-Gruwel, Saskia
Broekkamp, Hein
Kirschner, Paul A.
Keywords: Outline-tool
Writing
Argumentative writing
Mental effort
Text structure
Organizing text ideas
Issue Date: Dec-2011
Abstract: Het goed kunnen schrijven van teksten is een belangrijke maar zeer complexe vaardigheid. Tijdens het schrijven moeten verschillende aspecten tegelijkertijd in de gaten worden gehouden zoals het plannen, formuleren en reviseren van de tekst. Schrijvers gaan daarom op zoek naar strategieën om het schrijfproces te vergemakkelijken. Deze bijdrage beschrijft een tweetal studies naar het gebruik van een elektronische outline-tool bij het schrijven van argumentatieve teksten als onderdeel van de lessen Nederlands in het voortgezet onderwijs. In dit onderzoek wordt nagegaan of de schrijfvaardigheid van leerlingen kan worden vergroot wanneer zij gebruik maken van de outline-tool bij het schrijven van hun tekst.
Description: De Smet, M. J. R., Brand-Gruwel, S., Broekkamp, S., & Kirschner, P. A. (2011) Gestroomlijnd schrijven: Het effect van een elektronische outline-tool op de schrijfvaardigheid. Levende Talen Tijdschrift, 12(4), 14-25.
URI: http://hdl.handle.net/1820/3909
Appears in Collections:1. LC: Publications and Preprints

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
111027 Gestroomlijnd schrijven.pdf61.16 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons