Open Universiteit
   About DSpace Software Open Universiteit border=

DSpace at Open Universiteit >
c. Learning & Cognition >
2. LC: Presentations >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/3912

Title: Benutting van Outline Tools voor het Schrijven en Leren van Leerlingen
Authors: De Smet, Milou
Broekkamp, Hein
Brand-Gruwel, Saskia
Kirschner, Paul A.
Keywords: Outline-tool
Writing
Argumentative texts
Writing performance
Structure
Outline
Issue Date: 8-Jun-2011
Abstract: In dit onderzoek wordt nagegaan hoe een outline-tool scholieren kan helpen bij het schrijven. Leerlingen hebben vaak moeite om een duidelijke structuur in hun tekst aan te brengen: ze weten wel waarover ze willen schrijven, maar het organiseren en uitwerken van een goedlopende tekst blijkt vaak een struikelblok. Om een tekst goed op te bouwen kan het nuttig zijn om eerst een outline te maken. Een outline is een (hiërarchisch) geordend lijstje met tekstideeën dat de schrijver voorafgaand aan het schrijven opstelt. De outline-tool is een elektronisch hulpmiddel dat leerlingen helpt om tekstideeën te ordenen en vervolgens uit te werken. Leerlingen in dit onderzoek leerden hoe ze de outline-tool konden gebruiken voor het schrijven van teksten. Het resultaat: leerlingen schreven beter gestructureerde teksten en ervoeren minder cognitieve belasting tijdens het uitvoeren van de schrijftaak.
Description: De Smet, M. J. R., Broekkamp, H., Brand-Gruwel, S., & Kirschner, P. A. (2011, June). Benutting van outline tools voor het schrijven en leren van leerlingen. Presentation at the Onderwijs Research Dagen (ORD), Maastricht, The Netherlands.
URI: http://hdl.handle.net/1820/3912
Appears in Collections:2. LC: Presentations

Files in This Item:

File Description SizeFormat
110531 Presentatie symposium.pdf819.19 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2003 - 2010 Open Universiteit - Feedback