Open Universiteit
   About DSpace Software Open Universiteit border=

DSpace at Open Universiteit >
c. Learning & Cognition >
1. LC: Publications and Preprints >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/3954

Title: De Effecten van Gesloten en Open Testvragen op het Onthouden van Tekst
Other Titles: The Effects of Open and Closed Questions on Text Retention
Authors: Kester, Liesbeth
Firssova, Olga
Gorissen, Chantal
Kirschner, Paul A.
Keywords: adjunct questions
testing effect
text retention
Issue Date: 21-Dec-2011
Abstract: Onderzoek laat zien dat het ophalen van eerder bestudeerde tekst uit het geheugen, zoals gebeurt bij een test, leidt tot het beter onthouden van deze tekst op de langere termijn (Roediger & Karpicke, 2006). In een 2x3 gemixt design met de binnenproefpersoonfactor Aandachtssturing (ja, nee) en de tussenproefpersoonfactor Leerstrategie (herbestuderen, free-recall test, short-answer test met gesloten en open vragen) hebben we onderzocht of: 1. aandachtssturing naar belangrijke tekst d.m.v. het presenteren van open vragen tijdens het bestuderen van een tekst leidt to het beter kunnen ophalen van deze tekst tijdens een free-recall test en een short-answer test die bestaat uit 5 open vragen and 15 gesloten vragen, 2. de antwoorden op open vragen uitgebreider zijn en beter worden onthouden dan de antwoorden op de gesloten vragen en, 3. het maken van een free-recall test (= ‘Schrijf op wat je je kunt herinneren van de tekst die je net hebt bestudeerd’) of een short-answer test leidt tot het beter onthouden van tekst dan het herbestuderen van een tekst (het testing effect). Onze resultaten wijzen uit dat aandachtsturing zoals vormgegeven in dit experiment, in tegenstelling tot wat we verwachtten, geen invloed heeft op het ophalen van tekst bij het maken van een free-recall test en het maken van een short-answer test. We vinden, als verwacht, dat de open vragen uitgebreidere antwoorden los maken dan de gesloten vragen maar, in tegenstelling tot onze verwachtingen, worden de antwoorden op de gesloten vragen beter onthouden. Tot slot, hebben we zoals verwacht voor de short-answer test een testing effect kunnen repliceren, het maken van zo'n test leidt to het beter onthouden van de tekst dan herbestuderen. Voor de free-recall test hebben we geen testing effect gevonden.
Description: Kester, L., Firssova, O., Gorissen, C., & Kirschner, P. A. (2011, June). De effecten van tests en aandachtssturing op het onthouden van tekst. [The effect of tests and attentional guidance on text retention.]. Paper presented at the Onderwijs Research Dagen, Maastricht, The Netherlands.
URI: http://hdl.handle.net/1820/3954
Appears in Collections:1. LC: Publications and Preprints

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ORD 2011 - Kester et al.pdf13.3 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2003 - 2010 Open Universiteit - Feedback