Open Universiteit
   About DSpace Software Open Universiteit border=

DSpace at Open Universiteit >
c. Learning & Cognition >
1. LC: Publications and Preprints >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/4352

Title: Het effect van de 'read-recite-review' studiestrategie met ondersteunende vragen op het leren van tekst
Authors: Reijners, Pauline
Kester, Liesbeth
Wetzels, Sandra
Kirschner, Paul A.
Keywords: testing effect
learning strategies
3R study strategy
adjunct questions
alignment
factual questions
comprehension questions
Issue Date: 2-Jul-2012
Abstract: In dit onderzoek wordt nagegaan wat het effect is van het gebruik van de 'read-recite-review' (3R) studiestrategie met ondersteunende vragen op het leren van tekst. In een 2x2 factorieel design met de factoren Vraagtype (feit, begrip) en Alignment (ja, nee) en een controlegroep wordt onderzocht onder welke condities de 3R studiestrategie het meest effectief is. Deelnemers worden random verdeeld over 5 verschillende groepen. In de vier 3R-groepen worden tijdens (read fase) en na het lezen (recite fase) van een tekst feitenvragen en/of begripsvragen beantwoord. In de controlegroep maken de deelnemers aantekeningen tijdens het lezen (read fase) en na het lezen noteren ze wat ze onthouden hebben (recite fase). Een week na deze studiefase zal een eindtest worden afgenomen om na te gaan wat de deelnemers in de verschillende groepen onthouden en begrepen hebben van de tekst.
Description: Reijners, P. B. G., Kester, L., Wetzels, S. A. J., & Kirschner, P. A. (2012, June). Het effect van de 'read-recite-review' studiestrategie met ondersteunende vragen op het leren van tekst [The effect of the 'read-recite-review' study strategy and adjunct questions on learning from text]. Poster session presented at the meeting of Onderwijs Research Dagen [Educational Research Days], Wageningen, The Netherlands.
URI: http://hdl.handle.net/1820/4352
Appears in Collections:1. LC: Publications and Preprints

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Het effect van de 'read-recite-review' studiestrategie met ondersteunende vragen op het leren van tekst.pdf138.9 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2003 - 2010 Open Universiteit - Feedback