Open Universiteit
   About DSpace Software Open Universiteit border=

DSpace at Open Universiteit >
c. Learning & Cognition >
1. LC: Publications and Preprints >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/4415

Title: Vertaling en validatie van twee vragenlijsten: Self-efficacy en self-directed learning
Authors: Van Meeuwen, Ludo
Brand-Gruwel, Saskia
Kirschner, Paul A.
De Bock, Jeano
Van Merriënboer, Jeroen
Keywords: Self-directed Learning
Self Efficacy
Vragenlijstenvalidatie
Issue Date: 25-Sep-2012
Abstract: Zowel Self-efficacy als Self-directed learing zijn bekende leerling-eigenschappen ter ondersteuning voor succesvol leren. Vooral in het aanleren van complexe vaardigheden in een domein zoals luchtverkeersleiding, is het meten van deze leerling-eigenschappen van belang om ontwikkeling van deze leerling-eigenschappen te kunnen monitoren en zo het aanleren van de domeinspecifieke vaardigheden te ondersteunen. Goede vragenlijsten om dit te meten zijn de STPQ en PRO-SDLS. Beide lijsten zijn echter in het Engels. In deze studie bespreken we het proces en de uitkomsten van vertalen en valideren van de Nederlandse vertalingen van deze twee vragenlijsten. Voor de validatie van de Nederlandstalige STPQ deden 80 selectiekandidaten van luchtverkeersleiding Nederland vrijwillig mee. Door middel van factoranalyse en betrouwbaarheidsanalyse zijn twee schalen bepaald: 1: Self-efficacy voor taakprestatie, 2: Self-efficacy voor leren. Voor de validatie van de Nederlandstalige PRO-SDL deden 158 leerlingen 2e-jaars Aviation studies van de Hogeschool van Amsterdam vrijwillig mee. Door middel van factoranalyse en betrouwbaarheidsanalyse zijn ook hier twee schalen bepaald: 1: Zelfsturing, 2: Initiatief nemen.
Description: Van Meeuwen, L. W., Brand-Gruwel, S., Kirschner, P. A., De Bock, J. J. P. R., & Van Merriënboer, J. J. G. (2012, June). Vertaling en validatie van twee vragenlijsten: Self-efficacy en self-directed learning [Translation and validation of two questionnaires: Self-efficacy and self-directed learning]. Paper presented at the Onderwijs Research Dagen [Educational Research Days], Wageningen, The Netherlands.
URI: http://hdl.handle.net/1820/4415
Appears in Collections:1. LC: Publications and Preprints

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vertaling en validatie van twee vragenlijsten_Abstract.pdf8.47 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! Copyright © 2003 - 2010 Open Universiteit - Feedback