Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/4710
Title: Docenten zijn net mensen
Authors: Kirschner, Paul A.
Keywords: Teachers
Issue Date: Sep-2012
Publisher: Uitgeverij School bv
Abstract: Wij horen vaak dat er van alles en nog wat mis is met leraren. Vooral hun ict-vaardigheden zijn hopeloos. Docenten, zo heet het dan, weten niet hoe ze ict in de les moeten gebruiken, behoren tot een ouderwetse generatie van digitale allochtonen, zitten zo muurvast in hun methodes en gewoontes dat ze niet aan ‘eigentijdse’ leermiddelen willen, enzovoorts. En dat ondanks alle tijd en geld die overheden telkens weer steken in programma’s – beginnend in de jaren tachtig van de vorige eeuw tot op de dag van vandaag (denk aan het 100-scholenproject, PRINT, Informatica Stimuleringsplan, POCO, Committ, Europese Digitale Rijbewijs, Kennisnet, Wikiwijs, …). Keer op keer, ondanks alle inzet van menskracht en middelen, alle trainingen door talloze bedrijfjes en instellingen, alle goede bedoelingen van leermiddelenmakers, docenten, schoolleiders en -bestuurders slagen we er niet in om te bereiken wat in allerlei andere beroepssectoren vanzelfsprekend lijkt te gebeuren, te weten effectief, efficiënt en zelfs bevredigend gebruik van ict-tools in oude en nieuwe werkprocessen. Misschien handig, denk ik dan, om eens te kijken wat we uit onderzoek weten over redenen van docenten om wel of geen ict te gebruiken.
Description: Kirschner, P. A. (2012, June). Docenten zijn net mensen [Teachers are just like people]. Didactief, 42(4), 37.
URI: http://hdl.handle.net/1820/4710
ISSN: 1572-4085
Appears in Collections:1. LC: Publications and Preprints

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kirschner Kiest DID september 2012 - Docenten zijn net mensen.pdf395.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.