Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/4711
Title: Geleuter werkt louterend
Authors: Kirschner, Paul A.
Keywords: Social space
Collaboration
Issue Date: Nov-2012
Publisher: Uitgeverij School bv
Abstract: Toen ik begon met samenwerkend leren, viel mij iets vreemds op. In de meeste onderzoeken naar het leren in teams, maakten de onderzoekers onderscheid tussen doelgerichte (on-task) communicatie en niet doelgerichte (off-task) communicatie. Het eerste werd via ingewikkelde analyseschema‚Äôs gecategoriseerd, terwijl off-task communicatie op een grote hoop gegooid werd en als restcategorie genegeerd. Met andere woorden, alleen communicatie die direct over de taak ging, zou belangrijk zijn voor het leren en alle andere communicatie onbelangrijk en zelfs irrelevant daarvoor. Zoals ik al zei: zeer vreemd. Is het ook niet belangrijk dat teamleden elkaar leren kennen om goed met elkaar te werken en van elkaar te leren, en dus om met elkaar te praten over andere dingen dan werk? Is off-task communicatie niet eigenlijk een bijzondere vorm van on-task communicatie, communicatie die nodig is om goed als team taakgericht te werken?!
Description: Kirschner, P. A. (2012, November). Geleuter werkt louterend [Drivel is cathartic]. Didactief, 42(5), 37.
URI: http://hdl.handle.net/1820/4711
ISSN: 1572-4085
Appears in Collections:1. LC: Publications and Preprints

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kirschner Kiest DID november 2012 - Geleuter werkt louterend.pdf612.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.