Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/4767
Title: Hoe maak je gebruik van augmented reality in het onderwijs
Authors: Ternier, Stefaan
Kester, Liesbeth
Schmitz, Birgit
Kluijfhout, Eric
Wolff, Charlotte
Maassen, Marcel
Gijselaers, Jérôme
Berkhout, Jeroen
Storm, Jeroen
Roks, Sabine
Keywords: Augmented Reality
Smartphones
Android
iPhone
Issue Date: 22-Jan-2013
Abstract: Augmented reality (AR) heeft de voorbije jaren al vaak gezorgd voor een "wow" factor. En zoals zoveel nieuwe technologieën heeft AR zeker ook potentieel in het onderwijs. Vanuit het gesitueerd leren ("situated learning") kennen we het belang van leren in de context waar kennis toegepast wordt. Door de koppeling te maken tussen technologie en die leercontext kunnen we deze theorie dus in belangrijke mate ondersteunen. Maar zijn alle AR toepassingen zomaar direct inzetbaar? Zijn er valkuilen? In deze masterclass maken we een analyse van de verschillende vormen van Augmented Reality. We geven hierbij extra aandacht aan smartphones. Met het verschijnen van steeds krachtigere toestellen die steeds betere sensoren bevatten zijn hier nieuwe mogelijkheden ontstaan. Augmented Reality browsers voor smartphones maken het mogelijk om gebouwen of andere objecten te verrijken met digitale informatie. Dit is met de overvloed aan informatie die op het Internet te vinden is zeker waardevol. Het geven van feedback en interactie wordt hierbij echter vaak uit het oog verloren. We willen dus ook AR voorbeelden aanhalen die dit anders aanpakken. Na deze masterclass verwachten we dat u (1) een onderscheid kunnen maken tussen de diverse vormen van Augmented Reality, (2) een augmented reality applicatie kunt classificeren, (3) kan inschatten welke AR oplossingen past bij een specifieke leersituatie, (4) zelf AR kan inzetten in het onderwijs.
Description: Ternier, S., Kester, L., Wolff, C., Maasen, M., Gijselaers, J., Berkhout, J., & Storm, J. (2012, 16 November). Hoe maak je gebruik van augmented reality in het onderwijs. Masterclass in de OpenU community Open Universiteit, Heerlen, Nederland. Beschikbaar op http://portal.ou.nl/web/augmented-reality-in-het-onderwijs/
Schmitz, B., Kluijfhout, E., Wolff, C., & Roks, S. (2012, 20 November). Developing a Mobile Game Environment to Support Learners with Special Needs. Presentation for the masterclass about augmented reality for learning, Heerlen, The Netherlands: Open Universiteit in the Netherlands.
URI: http://hdl.handle.net/1820/4767
Appears in Collections:3. ET: Masterclasses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Masterclass-kennisnet-ar-str.pdfslides masterclass8.09 MBAdobe PDFView/Open
Masterclass-kennisnet-ar-birgit.pdfslides expert sessie7.61 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons