Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/4850
Title: Hoe maak je een eenvoudige serious game?
Authors: Van Rosmalen, Peter
Van der Baaren, John
Nadolski, Rob
Keywords: masterclass
Serious Games
Issue Date: 2-Apr-2013
Abstract: Met de komst van sociale media zijn docenten en studenten niet langer alleen consumenten, maar kunnen ze ook op eenvoudige wijze actief bijdragen aan lesmateriaal. Paradoxaal genoeg gebeurt dit nog heel weinig bij games en worden games bijna uitsluiten ontwikkeld door professionals. Dit terwijl games juist bij uitstek bedoeld zijn om actief bij betrokken te zijn, om te beleven, te ontdekken, of in samen te werken of zelf te ontwikkelen. Zelf games ontwikkelen kan namelijk ook. In Turtle Logo (1974!) ontwikkelden leerlingen zelf miniprogramma’s om hun creativiteit te verkennen en te ontwikkelen. Play-by-email en, meer recent, play-by-twitter zijn voorbeelden van elementaire games die in principe door iedereen te ontwikkelen zijn. Het algemene beeld is echter dat games complexe technologieën vereisen. Games die de pers halen zijn vrijwel uitsluitend complex en realistisch. Hierdoor is het beeld ontstaan dat games moeilijk te gebruiken en duur zijn en dat leraren de benodigde deskundigheid of bekendheid met games missen. Het doel van deze masterclass is te laten zien dat games niet per se het exclusieve domein van game professionals zijn. In plaats van u kennis te laten maken met complexe, technische veeleisende games, bespreken we tools die u zelf kunt gebruiken om games te bouwen (of desgewenst om eenvoudige, bestaande games te gebruiken). Dit varieert van algemene tools zoals wikis tot eenvoudige toolkits voor docenten of leerlingen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is de balans tussen gaming en leren. We zullen dan ook aandacht besteden hoe een minimaal gebruik van game elementen (gamification) interessant kan zijn en hoe je met een bestaande onderwijsontwerp aanpak (in dit geval het 4C-ID model) naar een game kunt kijken en een game in een lesplan kunt opnemen. Samenvattend, in deze masterclass kunt u leren: - Hoe je zelf games kunt ontwikkelen; - Wat is gamification en hoe kan het gebruikt worden in onderwijs; - Hoe je met het 4C-ID onderwijsontwerp-model naar games kunt kijken.
Description: Van Rosmalen, P. (2013, 27 februari-12 maart). Hoe maak je een eenvoudige serious game? Masterclass in the OpenU community. Open Universiteit, Heerlen, The Netherlands. Available at http://portal.ou.nl/web/masterclass-ow-270213/aankondiging/-/wiki/Main/Waar%20gaat%20het%20over
Van der Baaren, J. (2013, 12 maart). Gamification en leren. Presentatie tijdens de Masterclass 'Hoe maak je een eenvoudige serious game?', Heerlen, Nederland: Open Universiteit.
Nadolski, R. J. (2013, 12 maart). 4C-ID voor educatieve games? Evalueren van bestaande educatieve games via het 4C-ID model. Presentatie tijdens de Masterclass 'Hoe maak je een eenvoudige serious game?', Heerlen, Nederland: Open Universiteit.
URI: http://hdl.handle.net/1820/4850
Appears in Collections:3. ET: Masterclasses



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.