Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/5296
Title: Cognitief hoogbegaafde leerlingen en ‘Optimaliserend Onderwijs’
Authors: Mooij, Ton
Keywords: Cognitief hoogbegaafde leerlingen
Optimaliserend Onderwijs
Verklaring leerlingproblemen
Inrichting onderwijspraktijk
Leerlingverschillen
Onderwijsdifferentiatie
Pedagogiek
Janusz Korczak
Issue Date: 14-Jan-2014
Series/Report no.: Mooij, T. (2013). Cognitief hoogbegaafde leerlingen en ‘Optimaliserend Onderwijs’. In H. Brouwers (Ed.), Het recht van het kind te zijn zoals het is (pp. 111-134). Gorinchem: Narratio.;
Abstract: Cognitief hoogbegaafde leerlingen onderscheiden zich in diverse opzichten van overige leerlingen met een vergelijkbare leeftijd. Deze stelling wordt theoretisch en praktisch onderbouwd. Pedagogisch recht doen aan jonge, cognitief hoogbegaafde leerlingen vereist dan, mede gezien de pedagogiek van Janusz Korczak, dat onderwijsprogramma's recht doen aan elke cognitief hoogbegaafde leerling. Het gebruikelijke reguliere onderwijs voldoet niet aan die eis. De benodigde schoolveranderingen dienen te gebeuren in nauw overleg met leerkrachten, de interne begeleiders en de directie. Kernpunten zijn screening van beginkenmerken van leerlingen, directe plaatsing op juiste niveaus, dubbele diagnostiek bij de evaluatie van vorderingen, en een flexibele schoolorganisatie. Ook het schoolbeleid dient te worden bijgesteld.
URI: http://hdl.handle.net/1820/5296
Appears in Collections:1. LC: Publications and Preprints

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
121 2013 Cogn hb leerlingen en Optimaliserend Onderwijs Chapter plus bron perm.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons