Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/5387
Title: Extended teams in het beroepsonderwijs: Samenwerken op de grens
Other Titles: Extended teams in vocational education: Collaborating where borders meet
Authors: Mazereeuw, Marco
Wopereis, Iwan
McKenney, Susan
Keywords: extended teams
boundary crossing
vocational education
middelbaar beroepsonderwijs
hoger beroepsonderwijs
MBO
HBO
teamleren
teamfunctioneren
kwalitatief onderzoek
beroepsonderwijs
Issue Date: 16-Jun-2014
Abstract: De aansluiting tussen leren van studenten op de werkplek en op de opleiding is voor zowel docenten als werkplekbegeleiders een bron van ontevredenheid. Extended Teams (ET’s), waarin docenten en werkplekbegeleiders samen zorg dragen voor de kwaliteit van het onderwijs, worden gezien als mogelijke oplossing voor het aansluitingsprobleem (Nieuwenhuis, Nijman, Kat, De Jong, De Ries, & Van Vijfeijken, 2011). Zij opereren op de grens van opleiding en werkplek en kunnen derhalve worden gezien als ‘boundary crossers’ die beide contexten met elkaar kunnen verbinden (cf. Akkerman & Bakker, 2011). Wij onderzoeken ET’s binnen het MBO en HBO en richten ons op het functioneren van het team als geheel en het functioneren van een individu binnen een team. Er wordt gekeken naar veranderingen in tijd met als uiteindelijke doel om gepaste ondersteuning vorm te kunnen geven voor verschillende ontwikkelfasen die ET’s doorlopen wanneer ze aan een bepaalde opdracht werken. De resultaten die in dit paper worden gepresenteerd bouwen voort op McKenney, Mazereeuw en Wopereis (2013).
Description: Mazereeuw, M., Wopereis, I., & McKenney, S. (2014, June). Extended teams in het beroepsonderwijs: Samenwerken op de grens [Extended teams in vocational education: Collaborating where borders meet]. In J. Voogt (Chair), Ontwerpen en onderzoeken in docententeams [Design and research in teacher teams]. Symposium conducted at the Onderwijs Research Dagen [Educational Research Days], Groningen, the Netherlands.
URI: http://hdl.handle.net/1820/5387
Appears in Collections:1. LC: Publications and Preprints

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORD2014-TeacherTeamSymposium-Paper-Mazereeuw-Wopereis-McKenney.pdf292.32 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons