Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/5648
Title: Cognitieve Bias Modificatie van Interpretatiebias bij Faalangstige Studenten
Other Titles: Cognitive Bias Modification of Interpretation Bias in Students with Anxiety
Authors: Heuvel, Janneke van den
Keywords: interpretatiebias
cognitieve bias modificatie
faalangst
experimenteel ontwerp
Issue Date: 28-Nov-2014
Publisher: Open Universiteit Nederland
Abstract: Binnen de huidige studie wordt de aandacht gericht op faalangst; de angst voor een negatieve beoordeling van een prestatie. Een specifieke vorm van faalangst is de angst voor het presenteren. Cognitieve processen spelen een belangrijke rol bij angst en de instandhouding van angst. Angstige mensen worden gekenmerkt door selectieve aandacht voor de bedreigende stimuli, het negatief interpreteren van ambigue situaties en selectieve herinnering van angstige of negatieve ervaringen. Deze vertekende verwerking van informatie wordt aangeduid als cognitieve vertekening of cognitieve bias. Recent onderzoek heeft aangetoond dat het mogelijk is om cognitieve vertekeningen aan te pakken door middel van een online Cognitieve Bias Modificatie voor Interpretatiebias (CBM-I) training. Daarbij is de vraag welke effecten de CBM-I training heeft op faalangst, angstbeleving en prestatie in een praktijksituatie. In de huidige studie wordt onderzocht of een CBM-I training effectief kan zijn op het verminderen van faalangst en mogelijk leidt tot een betere prestatie bij het houden van een presentatie door studenten.
URI: http://hdl.handle.net/1820/5648
Appears in Collections:MSc Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KLIN_Heuvel_vanden_2014.pdf27.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.