Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/5758
Title: Open online onderwijs: disruptieve innovatie of oude wijn in nieuwe zakken?
Authors: Kalz, Marco
Karel, Kreijns
Rubens, Wilfred
Bahreini, Kiavash
Heinen, Mat
Vos, Marcel
Berkhout, Jeroen
Storm, Jeroen
Roks, Sabine
Kluijfhout, Eric
Keywords: open online onderwijs
open educational resources
MOOCs
Wikiwijs
open education
Issue Date: 21-Nov-2014
Citation: Kalz, M., Kreijns, K., Rubens, W., Bahreini, K., Heinen, M., Berkhout, J., Storm, J., Roks, S., & Kluijfhout, E. (2014, December). Open online onderwijs: disruptieve innovatie of oude wijn in nieuwe zakken? OpenU Masterclass. Open Universiteit, Heerlen, The Netherlands.
Abstract: Open online onderwijs (OOO) staat binnen het (hoger) onderwijs op het moment sterk in de belangstelling. Universiteiten en andere organisaties wereldwijd hebben OOO-activiteiten opgestart en bieden Massive Open Online Courses (MOOCS) aan. Ook in Nederland heeft de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap deze ontwikkelingen in haar brief aan de Tweede Kamer erkend. De hype rondom MOOCs lijkt inmiddels over haar hoogpunt heen en sommige media kondigen al aan dat het achteraf gezien een storm in een glas water betrof. MOOCs passen in de traditie van het open beschikbaar stellen van leermiddelen (Open Educational Resources - OERs), en zijn een volgende stap op weg naar de realisatie van open education in de praktijk (Open Educational Practices - OEPs). Het onderzoek naar de effecten van MOOCs is inmiddels op gang gekomen. In deze masterclass word het fenomeen 'open online onderwijs' in het kader van deze traditie bekeken, en worden de elkaar deels tegensprekende opvattingen over zin en onzin van MOOCs op basis van wetenschappelijke literatuur en lopende onderzoeksprojecten besproken.
URI: http://hdl.handle.net/1820/5758
Appears in Collections:4. TELI Masterclasses



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons