Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/6637
Title: Onderwijstechnologie in actie: Over de rol van materialiteit in onderwijsleerprocessen.
Authors: Tondeur, Jo
De Bruyne, Ellen
Van den Driessche, Maarten
McKenney, Susan
Keywords: classroom
technology
Issue Date: 2015
Citation: Tondeur, J., Bruyne, E., Van den Driessche, M., & McKenney, S. (2015, 17-19 June). Onderwijstechnologie in actie: Over de rol van materialiteit in onderwijsleerprocessen. Presentation during the annual meeting of Onderwijs Research Dagen, Leiden, The Netherlands.
Abstract: In historisch onderwijsonderzoek is de materiële leeromgeving een belangrijk object van onderzoek (cf. Van Den Driessche, 2009). Over de relatie tussen recente onderwijsontwikkelingen en de fysieke leeromgeving is minder geweten. Een van deze nieuwe ontwikkelingen is de implementatie van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Het spreekt voor zich dat technologieën zoals digitale borden, computers of laptops de inrichting van de leeromgeving kunnen beïnvloeden. Bovendien lijkt de specifieke plaats van ICT gerelateerd aan het gebruik ervan. De plaats van computers in de klas bijvoorbeeld leidt tot een frequenter gebruik van ICT als oefen- en informatietool terwijl computers in een PC-lab het gebruik van ICT ter bevordering van technische vaardigheden bevorderen (Tondeur et al., 2008). Naast dergelijke exploratie is echter maar weinig geweten over het belang van de specifieke plaats van ICT in de leeromgeving.
URI: http://hdl.handle.net/1820/6637
Appears in Collections:2. FEEEL Presentations at conferences and events

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORD2015-TondeurEtAl-symposiumEDB.pdfpresentation22.74 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons