Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/7180
Title: Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken
Authors: Mooij, Ton
Keywords: High ability pupils
Preschool and primary school
Longitudinal research
School effects
Causes of underachievement
Prevention of underachievemen
Teaching and learning
Curriculum and instruction
Issue Date: Aug-2007
Citation: Mooij, T. (2007). Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken. Kind en Adolescent, 28(4), 263-271.
Abstract: Aanwijzingen voor specifieke motivationele en leerproblemen van meer- of hoogbegaafde leerlingen in het Nederlandse onderwijs zijn vooral kwalitatief van aard. Recentelijk zijn enkele resultaten van kwantitatief longitudinaal onderzoek beschikbaar gekomen. In een eerste grootschalig onderzoek blijkt dat hoogbegaafde leerlingen in de eerste jaren van het basisonderwijs negatieve sociaal-emotionele en cognitieve invloeden kunnen ervaren vanwege ‘beperkende’ kenmerken in hun schoolsituatie. In een tweede kleinschalig onderzoek komt naar voren dat hoogbegaafde leerlingen zowel in het basisonderwijs als bij de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs positieve effecten kunnen ervaren vanuit hun thuissituatie; daarentegen kunnen zij negatieve effecten ondervinden van voor hen speciaal ontworpen leerarrangementen (‘plusklassen’). De onderzoeksresultaten leiden tot aanbevelingen ter systematische verbetering van de Nederlandse onderwijspraktijk.
URI: http://hdl.handle.net/1820/7180
Appears in Collections:1. FEEEL Publications, books and conference papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
121 2007 Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken. Art Kind&Adolesc.pdf707.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.