Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/8133
Title: Observaties als methode om te onderzoeken hoe leerkrachten zelfsturend leren onderwijzen
Authors: Van Dijk, Alieke
Sins, Patrick
Vrieling, Emmy
Senders, Conny
Keywords: Zelfsturend leren
Professionaliseringsaanpak
Observatie
Issue Date: 2017
Citation: Van Dijk, A., Sins, P., Vrieling, E., & Senders, C. (2017, 28-30 June). Observaties als methode om te onderzoeken hoe leerkrachten zelfsturend leren onderwijzen. Paper presented at the annual meeting for the ORD, Antwerpen, Belgium.
Abstract: Zelfsturend leren is cruciaal voor het leren van leerlingen. Bij zelfsturing gaat het erom dat leerlingen zelfstandig leerstrategieën kunnen inzetten en bijstellen om persoonlijke doelen te bereiken. Juiste begeleiding door de leraar is bijzonder belangrijk voor het slagen van dit proces. Verschillende studies geven echter aan dat zelfsturend leren in het basisonderwijs nauwelijks op gang komt. Vanuit dit knelpunt is een professionaliseringsaanpak voor leerkrachten ontwikkeld. Om de effectiviteit van deze aanpak te bekijken, wordt ingezoomd op het zelfsturend leren van leerlingen en op de wijze waarop leerkrachten instructie geven in zelfsturend leren. Tijdens de ORD bediscussiëren we de wijze waarop observaties ingezet worden als onderzoeksmethode om de instructie van zelfsturend leren door leerkrachten vast te kunnen stellen.
URI: http://hdl.handle.net/1820/8133
Appears in Collections:1. T2 Publications, books and conference papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORD_Rondetafel2017_ZelfsturendLerenObserveren.pdf106.83 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons