Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/8842
Title: Van beginner naar gevorderd: welke dimensies bepalen de beheersingsniveau ‘s binnen rubrieken?
Authors: Rusman, Ellen
Dirkx, Kim
Keywords: skills
rubrics
formative assessment
collaboration
instructional design
feedback
assessment
Issue Date: 2017
Publisher: Onderwijs Research Dagen (ORD)
Citation: Rusman, E., & Dirkx, K. (2017). Van beginner naar gevorderd: welke dimensies bepalen de beheersingsniveau ‘s binnen rubrieken? ORD Conferentie, Antwerpen, België.
Abstract: Rubrieken zijn in het onderwijs een veelgebruikt instrument om de beheersing van complexe vaardigheden zowel formatief als summatief te evalueren. Eén van de ontwerpaspecten van een rubriek is het definiëren en onderscheiden van de verschillende beheersingsniveau’s van een deelvaardigheid. Een ontwerpprobleem hierbij is het bepalen welke dimensies voor de kwaliteit van gedragscriteria bijdragen aan de complexiteit van een deel vaardigheid en deze te vertalen naar een consistente schaal met alle beheersingsniveau’s. Om voor docenten en onderwijsontwerpers zicht te krijgen op welke dimensies er op dit moment in de praktijk gebruikt worden voor de uitwerking van beheersingsniveau’s evalueerden we ruim 600 rubrieken voor het beoordelen van ‘samenwerken’. Uit 13 strikt geselecteerde rubrieken haalden we 6 categorieën met daarbinnen 13 dimensies voor het definiëren van schalen voor beheersingsniveau’s.
URI: http://hdl.handle.net/1820/8842
Appears in Collections:1. TELI Publications, books and conference papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ontwerpdimensies beheersingsniveaus rubrieken_ORD_final_dspace.pdf169.52 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons