Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/8875
Title: Viewbrics: Kijken om vakoverstijgende (21e eeuwse) vaardigheden aan te leren
Authors: Rusman, Ellen
Ackermans, Kevin
Nadolski, Rob
Boon, Jo
Van Dijk, Guido
Berkhout, Jeroen
Storm, Jeroen
Kernteam Viewbrics
Keywords: formatieve evaluatie/beoordeling
viewbrics
rubrieken
videovoorbeelden
feedback
reflectie
complexe vaardigheden
seamless
Issue Date: 2017
Citation: Rusman, E., Ackermans, K., Nadolski, R., Boon, J., Van Dijk, G., Berkhout, J., & Storm, J. et al. (2017, 14 November). Viewbrics: Kijken om vakoverstijgende (21e eeuwse) vaardigheden aan te leren. Presentatie tijdens Welten-plenair. Open Universiteit, Heerlen, Nederland.
Abstract: Introductie van het Viewbrics-project voor collega's van het Welten-instituut. In dit onderzoek ontwikkelen docenten, onderzoekers en leerlingen gezamenlijk beoordelingsrubrieken met videovoorbeelden (‘viewbrics’) voor een drietal vaardigheden (presenteren, samenwerken en informatievaardigheid) voor de VO-onderbouw. Vervolgens wordt het effect van het gebruik van deze rubrieken met videovoorbeelden getest in VO-scholen die niet hebben meegewerkt aan de ontwikkeling. We verwachten dat videovoorbeelden bij beoordelingsrubrieken in vergelijking met tekstuele rubrieken een verbeterde beeldvorming van de vaardigheid en verbeterde feedbackkwaliteit tijdens het oefenen opleveren, bij zowel leerlingen als leraren. Daardoor verwachten we uiteindelijk een verbeterde beheersing van de vaardigheid. Dit project levert, naast wetenschappelijke kennis, in het Nederlandse VO-onderbouw bij drie vaardigheden (her)bruikbare en gevalideerde beoordelingsrubrieken, videovoorbeelden en een digitaal 360-graden feedback-en beoordelingsinstrument op.
URI: http://hdl.handle.net/1820/8875
Appears in Collections:2. TELI Presentations at conferences and events

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Presentatie Viewbrics_Welten instituut_plenair.pdf5.08 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons