Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/9303
Title: Nieuwe concepten voor het vormgeven van werkplekleren
Authors: Nieuwenhuis, Loek
Poortman, Cindy
Reenalda, Marloes
Keywords: Werkplekleren
Zorgonderwijs
Issue Date: 2014
Publisher: Pedagogische Studien
Citation: Nieuwenhuis, A. F. M., Poortman, C. L., & Reenalda, M. (2014). Nieuwe concepten voor het vormgeven van werkplekleren. Pedagogische Studiën, 91(1), 39-53.
Abstract: Hoewel werkplekleren als essentieel onderdeel van beroepsopleidende leertrajecten wordt beschouwd, blijkt uit onderzoek dat er veel aan te merken is op de effectiviteit van werkplekleren. Onderzoek tot nu toe gaat uitgebreid in op de gebreken in de samenwerking school-praktijk, maar genereert nog geen empirische aanwijzingen over hoe werkplekleren in de beroepsopleiding beter kan worden vormgegeven. De onderzoekstraditie rond werkplekleren in het beroepsonderwijs mist node ontwerponderzoek. Dit was één van de doelen van het doorbraakproject werkplekleren in het mbo. Eén van de studies binnen dit project was een onderzoek naar de meerwaarde van een leerafdeling in de zorg. Dit betreft een innovatieve stagevorm, waarbij een afdeling in een zorginstelling wordt gerund door een team van mbo- en hbo-studenten, met gediplomeerde werkbegeleiders als achterwacht. Aan de hand van deze studie naar de leerafdeling wordt in dit artikel besproken hoe school en praktijk het werkplekleren samen kunnen optimaliseren en welke effecten hiermee in het geval van de leerafdeling worden bereikt.
URI: http://hdl.handle.net/1820/9303
Appears in Collections:1. T2 Publications, books and conference papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014 Ped_St_1_143983Nieuwenhuis-1.pdf611.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.