Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/9344
Title: Een holistische benadering voor het ontwerpen van kleinere onderwijseenheden in het universitair onderwijs
Authors: Wopereis, Iwan
Frerejean, Jimmy
Brand-Gruwel, Saskia
Keywords: instructieontwerp
4C/ID-model
universitair onderwijs
innovatie
informatievaardigheden
Issue Date: 29-Jun-2017
Citation: Wopereis, I., Frerejean, J., & Brand-Gruwel, S. (2017, Juni). Een holistische benadering voor het ontwerpen van kleinere onderwijseenheden in het universitair onderwijs. Paper gepresenteerd tijdens de 46ste Onderwijs Research Dagen (ORD), Antwerpen, België.
Abstract: Dit paper presenteert een studie naar de kwaliteit van een universitaire cursus die is ontworpen volgens richtlijnen die deel uitmaken van Vier-Componenten Instructie-Ontwerpmodel (4C/ID-model). Doel van de studie was aan te tonen dat aan de hand van het 4C/ID-model kwalitatief goede instructie kan worden ontworpen die een ‘bottom-up’ innovatie van het curriculum mogelijk maakt. Kwaliteit is geëvalueerd door naar (percipieerde) effectiviteit (e.g., slagingspercentage) en efficiëntie (e.g., student- en docentbelasting) te kijken. Zowel docenten als studenten waren betrokken bij het evaluatieonderzoek. Resultaten laten zien dat de kwaliteit van de cursus goed is. Vooral het ontwerp wordt hoog gewaardeerd (‘hele taak’, ‘scaffolding’, ondersteuning). Problemen hebben te maken met de uitwerking van het ontwerp (‘verkeerde plaats in het curriculum’, ‘constructive (mis)alignment’).
URI: http://hdl.handle.net/1820/9344
Appears in Collections:1. FEEEL Publications, books and conference papers

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORD 2017 IWOJFRSAB-Holistisch ontwerpen.pdf384.62 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons