Open Universiteit

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1820/9894
Title: Group Concept Mapping als startpunt van ontwerpgericht onderzoek in het primair onderwijs
Authors: Wopereis, Iwan
Vrieling-Teunter, Emmy
De Boer-Bruggink, Marjon
Stoyanov, Slavi
Keywords: group concept mapping
ontwerpgericht onderzoek
educational design research
gedeeld mentaal model
shared mental model
academische werkplaats
primair onderwijs
meervoudige gevalsstudie
Issue Date: 13-Jun-2018
Citation: Wopereis, I., Vrieling-Teunter, E., De Boer-Bruggink, M., & Stoyanov, S. (2018, juni). Group Concept Mapping als startpunt van ontwerpgericht onderzoek in het primair onderwijs. Paper gepresenteerd tijdens de Onderwijs Research Dagen, Nijmegen.
Abstract: In deze studie onderzoeken we de vraag of Trochim’s Group Concept Mapping (GCM) een bruikbare methode is om een gemeenschappelijk mentaal model (‘shared mental model’) op te stellen van een thema dat centraal staat in ontwerpgericht onderzoek. In een meervoudige gevalsstudie (n=3) die is uitgevoerd in het primair onderwijs zijn processen, producten en toepassing van GCM in drie onderzoeksprojecten onderzocht. Resultaten van analyses van transcripties van discussies (gericht op GCM-proces), concept maps (gericht op GCM-product) en gekozen probleemstelling (gericht op GCM-toepassing) laten zien dat de uit de GCM voortgekomen gemeenschappelijke mentale modellen bruikbaar waren voor probleemselectie en –analyse in de analysefase van de ontwerpgerichte onderzoeksprojecten.
URI: http://hdl.handle.net/1820/9894
Appears in Collections:2. FEEEL Presentations at conferences and events

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORD 2018 Wopereis et al proposal.pdf195.76 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons